کد مطلب:300640 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:214

یاد و خاطره فاطمه


یاد فاطمه خاطره انگیز است و صحنه هایی را در پیش چشم ما زنده می كند با نام او دستهای كوچكش كه به مهر بر سر پدر، آن هم در دوران غربتش در مكه كشیده می شد به یاد می آید، نام محمد در خاطره ها زنده می شود، نام علی در ذهن ها مجسم می گردد، نام حسین و حسن، كلثوم و زینب به خاطره ها می آید.


نام فاطمه خاطره نهاد را در ذهن زنده می كند، دلگرمی های او به علی را به یاد می آورد. ماجرای فدك را احیا می كند، ضربت در، بر پهلوی او را به ذهن می آورد. در مدینه، در مسجد كوفه، در كربلا، و در همه جا فاطمه علیهاالسلام وجود دارد.

و نیز به هنگامی كه بحث از شهادت است، سخن از آزادی است، بحث از احقاق حق است، مذاكره درباره عشق است ما به یك باره به یاد فاطمه می افتیم زیرا همه آنها را در راه فاطمه علیهاالسلام و در طریق انجام رسالتش می بینیم. هرگاه كه بحث از حسین و شهادت به میان می آید، سخن از ادامه رسالت عاشورا توسط زینب مطرح می شود، گفتگو از قیام حسین و صلح حسنی با آن نرمش قهرمانانه است، بی اختیار آدمی به این فكر می افتد كه منشا و منبع این تربیتی كه چنین افرادی پدید آورده كیست و چیست؟ چه كسی است كه چنین، قدرت سازندگی داشته و فرزندانی این گونه پرورده است؟

در جمع، هرچه از تاریخش می گذرذ فاطمه علیهاالسلام زنده تر و عیان تر می گردد. یادش جهاد را به خاطر می آورد و بوی تربت كربلا را به مشام می رساند.

از فاطمه باید درس زندگی و عظمت یاد گرفت و او را به الگویی پذیرفت از آن بابت كه همه چیزش آموزنده است: فرزندیش در كنار مادر، دختریش در درگاه پدر، شوهرداریش در كنار همسر، مادریش نسبت به پسر و دختر، خانه داریش، زندگیش، عشقش، عبادتش، مرگش و حیاتش و...